Beneficiar al programului de stat ”Prima Casă” poate fi orice cetățean al Republicii Moldova cu vârsta cuprinsă între 18 și 50 de ani la momentul solicitării creditului ipotecar.
Solicitantul de credit trebuie să fie angajat oficial în câmpul muncii, în sectorul public sau privat din Republica Moldova, și, respectiv, să dispună de venituri din surse oficiale.
La program sunt eligibile persoanele:
- care dețin în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei1 o locuință a cărei suprafață nu depășește suprafața locuinței procurate în cadrul Programului;
- care deţin, în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, o locuinţă, indiferent de suprafaţa acesteia, într-un sat (comună), dobândită prin moştenire sau donaţie;
- ale căror soţ/soţie deține, în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, o locuință care nu depășește suprafaţa locuinţei procurate în cadrul Programului;
- ale căror soţ/soţie deţine, în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, o locuinţă, indiferent de suprafaţa acesteia, într-un sat (comună), dobândită prin moştenire sau prin donaţie;
- beneficiarul sau soțul/soția nu au procurat o locuință prin intermediului Programului ”Prima Casă”
Membru al familiei se consider soțul/soția beneficiarului și copilul acestora care nu a atins vârsta de 18 ani în momentul solicitării creditului. Certificatul de confirmare că persoana fizică este eligibilă și corespunde criteriilor se va elibera de către Agenția Servicii Publice.
Veniturile oficiale salariale nete ale beneficiarului și/sau ale familiei acestuia trebuie să fie de două ori mai mare decât rata lunară a creditului (rata lunară, dobânda și comisionul de garantare). Sunt acceptate și veniturile salariale ale unei rude de gradul I a beneficiarului și/sau ale soțului/soției acesteia.
Pentru a obține un credit ipotecar ”Prima Casă”, solicitantul trebuie să prezinte următoarele acte:
- cerere de acordare a creditului în cadrul Programului semnată de solicitant;
- cerere de acordare a garanției în cadrul Programului semnată de solicitant;
- buletinul de identitate a solicitantului, buletinul de identitate al soţului/soţiei, după caz;
- adeverinţa de venit proprie a solicitantului, a soţului/soţiei, după caz;
- carnetul de muncă şi/sau contractul individual de muncă sau licenţa pentru activitate profesională, proprie şi a soţului/soţiei, după caz;
- extras valabil din Registrul Bunurilor Imobile pentru locuința care urmează a fi procurată prin intermediul Programului precum și certificat privind lipsa datoriilor eliberat de Serviciul Fiscal de Stat;
- certificat eliberat de Agenția Servicii Publice care confirmă faptul că beneficiarul împreună cu alți membri ai familiei, soțul/soția acestuia împreună cu alți membri ai familiei, dețin o locuință cu o suprafață ce nu dăpșește suprafața locuinței procurate în cadrul Programului;
- alte documente care confirmă provenența veniturilor oficiale nete;
- raport de evaluare a locuinței care urmează a fi procurată, de la o companie de evaluare licențiată.
Persoanele care obțin alte venituri din chirii, dividende și activități independente trebuie să prezinte documentele specifice care dovedesc obținerea acestor venituri.
În funcție de situația imobilului achiziționa, băncile pot cere ulterior și documente suplimentare față de cele solicitate inițial.